Nowości

Drogowy pociąg




Badania nad drogowym pociągiem to wspólny projekt szeregu organizacji zajmujących się badaniami nad innowacjami w ruchu drogowym oraz firmy Volvo. Jest częściowo finansowany ze środków Unii Europejskiej. Zasada jest prosta: łączymy samochody w konwój, w którym pojazdy następujące naśladują pojazd poprzedzający. Efekt: niższe spalanie oraz czas wolny dla kierowców.

Szacunki dotyczące oszczędności w zużyciu paliwa oscylują wokół 20%. Szacunków oszczędności czasu dla kierowców brak. ;) Ważna jest również większa płynność ruchu wynikająca z tego, że pojazdy same utrzymują stałą i relatywnie małą odległość.

Obecna technologia umożliwia już takie działania. Samochody samodzielnie przyspieszają, hamują oraz korygują, a nawet zupełnie zmieniają tor jazdy i utrzymują przy tym stałą odległość sześciu metrów. Test został przeprowadzony na drogach publicznych w Hiszpanii przy prędkości 85 km/h.

Poniżej krótki filmik pokazujący system w działaniu. Co ciekawe, kolumna samochodów zmienia również pasy. Nasuwa się od razu pytanie, w jaki sposób system sprawdza, czy na pasie obok nie ma innych pojazdów?



Z pewnością z takiego systemu w samochodzie nie wszyscy użytkownicy będą chcieli zrobić użytek. Podobnie jak z funkcji "samoprowadzącego się" samochodu, nad którą pracują inni producenci oraz Google. Myślę jednak, że takie systemy to kolejna ważna funkcjonalność w samochodach, która stwarza warunki do coraz wygodniejszego korzystania z nich. Dają one możliwość wyboru: jeśli chcę, aktywnie prowadzę i czerpię z tego przyjemność. Jeśli jednak potrzebuję, mogę z systemu skorzystać i zrobić coś, co do tej pory nie było możliwe - nie przerywając podróży zająć się innymi sprawami.

Zastanawia mnie, jak będzie trzeba dostosować przepisy, aby na przykład kierowcy korzystający z systemu drogowego pociągu nie otrzymywali mandatów za rozmowy przez komórkę lub czytanie gazety.

Więcej informacji o projekcie:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz