AUDI A5 | Start 2024 | Test

2025-03-07

Test Audi A5 2.0 TDI S tronic o mocy 150 kW/204 KM ze skrzynią automatyczną 7-stopniową i napędem tylko na przednią oś opublikowany 20 lutego 2024 r. na kanale YouTube "carwow" (Prowadzący: Mat Watson)





Dodam od siebie, że w Audi zrobiło się niemałe zamieszanie w klasie D i nie umiem na ten moment powiedzieć, jak to zostanie wyprowadzone "na prostą". Testowany model A5 nie jest bowiem następcą nadal dostępnego A5 Sportback, choć nazwa A5 oraz rodzaj nadwozia mogłyby na to wskazywać. Obydwa auta są pięciodrzwiowymi liftbackami, ale A5 Sportback wygląda na bardziej usportowione. Zbieżność nazw wynika natomiast z faktu, że nowe A5 zostało wprowadzone jeszcze wtedy, gdy Audi planowało wszystkie auta spalinowe oznaczać cyframi nieparzystymi, natomiast te z napędem elektrycznym parzystymi... Dziś już wiemy, że odeszło od tego pomysłu, co potwierdza ostatnio zaprezentowana nowa generacja spalinowego Audi A6 oraz elektryczne Audi A6 e-tron będące osobnym modelem. W przyszłości możemy spodziewać się również Audi A4 e-tron. Zgodnie z tą logiką w palecie powinno pozostać miejsce na spalinowe A4 bez żadnych dopisków, ale to właśnie A5 wskazano jako nastepcę A4... Z pewnością A5 nie jest następcą A5 Sportback (nadal w ofercie), ponieważ brakuje mu tego sportowego odróżniającego charakteru. Na rynek chiński zostało przygotowane natomiast A5L - sedan ze zwiększonym rozstawem. Według mnie ma znacznie atrakcyjniejsze proporcje niż A5. To auto może w ogóle nie pojawić się w Europie, co nie byłoby niczym dziwnym, ponieważ Audi już nie pierwszy raz ma w swojej ofercie dedykowane auto tylko na rynek chiński. Z czasem wszystko się wyjaśni, ale nie tylko klienci zostali zdezorientowani...



Audi A5L na rynek chiński
Audi A5L na rynek chiński. Foto: Audi


Audi A5 2.0 TDI 204 KM MHEV (miękka hybryda) zostało porównane w teście do BMW serii 3 w wersji benzynowej oraz Mercedes-Benz klasy C w wersji benzynowej PHEV. Oczywiście są to auta w tej samej klasie i zawsze będą to jakieś punkty referencyjne, ale to oczywiste, że Diesel będzie raczej głośniejszy wewnątrz niż silnik benzynowy a PHEV będzie cięższe niż MHEV itd. W związku z tym pomijam pewne wnioski Prowadzącego, które uważam za nie w pełni uzasadnione.

Karoseria
  • Masa własna tej wersji to co najmniej 1 895 kg, więc zostało przyporządkowane do dwóch kategorii: 1800-1899 kg oraz 1900-1999 kg. Kliknij w linki i sprawdź, jak wypada na tle innych aut.
  • Audi A5 bazuje na zupełnie nowej platformie.
  • Uwagę zwraca przywrócenie przez Audi faktycznie widocznych końcówek rur wydechowych zamiast ich chowania i umieszczania w zderzakach udających je blend.
  • Z tyłu atrakcyjnie wkomponowano to, co teraz jest w modzie, czyli pas świetlny.
  • Według Prowadzącego, Mercedes wygląda bardziej elegancko, BMW bardziej sportowo, a Audi jest kompromisowe.
  • Audi jako jedyne posiada elektryczne klamki - nie ma dźwigni, naciska się guzik ukryty w uchwycie i drzwi "odskakują". Robi to oczywiście fajne wrażenie, ale w mojej ocenie to niepotrzebny (i być może niebezpieczny) gadżet dzisiejszych czasów. Prowadzący zauważa też, że drzwi Audi zamykają się z najbardziej satysfakcjonującym odgłosem.
Bagażnik
  • Oficjalne dane dot. pojemności bagażnika od Audi to 417/1271 litrów. Prowadzący podał 445 litrów. Tak czy owak wyniki przeciętne jak na tę klasę, ale bagażnik jest ustawny i swobodny dostęp do niego gwarantuje duża tylna klapa. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje płaska podłoga i mamy prawie kombi (z obniżającą się linią dachu). Tym wygrywa nad BMW (480 l) i nad Mercedesem (w wersji PHEV 315 l...).
  • Półki nie można schować pod podłogą.
Wnętrze
  • Materiały nie robią tak dobrego wrażenia, jak mogłoby się oczekiwać po Audi. W niektórych miejscach czuć oszczędności. Podobnie jest w Mercedesie. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że w A5 kieszenie w przednich drzwiach nie są wyłożone żadnym materiałem. To faktycznie nieporozumienie w tej cenie.
  • W szklanym dachu można regulować przejrzystość.
  • Wnętrze BMW jest prostsze, a materiały lepsze.
  • Prowadzący skupił się na przestrzeni na tylnej kanapie. Generalnie jest ok, choć przestrzeń na stopy jest ograniczona, BMW ma więcej przestrzeni nad głową, a Mercedes też więcej na nogi. Subiektywnie najlepiej jednak w BMW.
  • W A5 szyby w tylnych drzwiach nie opuszczają się całkowicie.
Sterowanie
  • System przeładowany funkcjami. W BMW bardziej skomplikowany. Najłatwiejszy w obsłudze jest Mercedes, choć w nim irytują z kolei dotykowe przyciski na kierownicy i asystent głosowy MBUX włącza się bardzo często, nie tylko wtedy, gdy faktycznie wymienia się nazwę marki (jak powinien).
  • W A5 dostępne są nawet trzy ekrany (dla pasażera opcjonalny).
  • Funkcje klimatyzacji sterowane tylko przez ekran.
Prowadzenie
  • Przyspieszenie zgodne z danymi fabrycznymi (7,7 s od 0 do 100 km/h).
  • Używając hamulca trochę czuć, że auto posiada rekuperację. BMW bez niej wypada pod tym kątem oczywiście lepiej. Hamulce są podobnie skuteczne do tych w BMW i Mercedesie. Plus szczególnie dla tego ostatniego, ponieważ jest najcięższy (PHEV).
  • A5 prowadzi się "dojrzale", jest komfortowe i zrównoważone. BMW zgodnie z tradycją bardziej precyzyjne i sportowe, a Mercedes bardziej komfortowy. Porządek w wielkiej niemieckiej trójce został zachowany.
Podsumowanie
  • Prowadzący wybrałby na swój jedyny samochód BMW jako najlepszy kompromis - auto uniwersalne, łączące komfort i dynamikę.



PRZEŚLIJ DO MNIE KOMENTARZ:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *