Spis treści:
2025-04-07
Test opublikowany 6 kwietnia 2025 r. na portalu carscoops.com
Foto: https://www.carscoops.com/2025/04/2025-kia-ev5-air-review-an-affordable-electric-suv-that-aims-to-please-not-thrill/; dostęp 2025-04-07
Kia konsekwentnie wprowadza na rynek elektryczne modele wypełniając kolejne segmenty, ale z nieznanych dla mnie powodów omija w Europie segment, w którym prawdopodobnie można znaleźć najwięcej klientów. Okazuje się, że auto, które mogłoby ich zdobyć (i odebrać Tesli - modelowi Y), jest już w sprzedaży w wielu miejscach na świecie i nosi nazwę EV5.
Auto jest oferowane m.in. w Korei Południowej, w Chinach, a także w Australii, gdzie zostało przetestowane przez recenzenta powiązanego z portalem carscoops.com.
Testowane auto to wersja podstawowa z napędem wyłącznie na przednią oś, którą nazwano na rynku australijskim "Air Standard Range". Silnik elektryczny o mocy 215 KM (160 kW) i momencie obrotowym 310 Nm umieszczono z przodu. Bateria 64,2 kWh. Masa własna 1910 kg. Auto ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 8,5 s, a zasięg wynosić 400 km. Wymiary: długość 4615 mm, szerokość 1875 mm, wysokość 1715 mm, rozstaw osi 2750 mm. To wszystko w korzystniejszej cenie niż Tesla Model Y (porównując wersję z większą baterią 88,1 kWh, aby minimalny zasięg (555 km) był większy od tego w Tesli (466)).
W środku uwagę zwraca dziwny zabieg polegający na rozszerzeniu fotela pasażera na konsolę środkową (pod podłokietnikiem). Zupełnie nieprzydatne. Zaletą w porównaniu do EV6 jest większa ilość miejsca nad głowami pasażerów na tylnej kanapie i generalnie większa ilość miejsca niż w Tesla Model Y. Użyteczność zwiększa też możliwość podniesienia siedzisk tylnej kanapy (jak "magic seats" Hondy).
Choć silnik nie jest najmocniejszy, to przednia oś łatwo traci przyczepność - dość często ujawnia się brak wsparcia z tyłu. Autor testu wskazuje jednak także na słabe opony, w które wyposażane są te wersje na Australię - Nexen Roadian GTX.
Co ciekawe (i może być to powód, dlaczego auta nie ma (jeszcze?) w Europie), auto skonstruowano na innej płycie podłogowej niż pozostałe elektryki Kia/Hyundai. To nie E-GMP lecz N3 eK (400 V; źródło). Ponadto na rynku chińskim auto oferowane jest z innymi silnikami oraz bateriami. Te ostatnie to tzw. baterie typu "blade" produkowane przez firmę należącą do koncernu BYD (źródło).
Średnie zużycie energii podczas testu: 17,6 kWh/100 km. To bardzo dobry wynik i aż trudno uwierzyć, że jest osiągalny w takim aucie. Z pewnością "w miksie" pominięto jazdę autostradą z prędkością 140 km/h...
Kia nie zamierza sprzedawać tego modelu w USA. Co z Europą? Nie dysponuję jeszcze potwierdzonymi informacjami.