2025-03-06
Test Volkswagen Tiguan III 1.5 eTSI o mocy 110kW/150KM ze skrzynią DSG (7 stopni) opublikowany 20 grudnia 2024 r. na kanale YouTube "Marek Drives" (Prowadzący: Marek Wieruszewski)
Dostęp 2025-03-06, link https://youtube.com/watch?v=DnSW4rB-IT8&feature=shared
Karoseria
- Bardzo podobne wymiary do poprzedniej generacji. Tiguan III nie pojawi się w wersji Allspace. W to miejsce został wprowadzony Tayron, który istniał już wcześniej i pełnił w Chinach tę samą rolę co Allspace, czyli wydłużonego Tiguana.
Bagażnik
- Wg danych VW bagażnik ma pojemność 652 litrów, ale Prowadzący sprawdził, że to prawdopodobnie maksymalna pojemność po przesunięciu kanapy do przodu, ustawieniu oparcia pionowo, usunięciu podwójnej podłogi i koła zapasowego itd. Realnie do wykorzystania ok. 470 litrów. Nienajgorzej.
- Plusy za: koło zapasowe (dojazdowe), półkę mieszczącą się pod podłogą, dźwignie do składania oparć z bagażnika, klapę otwieraną gestem, kanapę dzieloną 40:20:40.
- Minus za brak elektrycznego zamykania klapy z jednoczesnym zaryglowaniem zamków.
Wnętrze
- Drzwi zasłaniają progi.
- Sporo przestrzeni.
- O niczym nie zapomniano: trzecia strefa klimatyzacji, ISOFIXy, porty USB-C.
- Pod podłokietnikiem z przodu nie ma zamykanego schowka, ale za to tę przestrzeń można zaaranżować wedle własnych potrzeb dzięki przesuwanym uchwytom na napoje.
Sterowanie
- Powróciły fizyczne przyciski na kierownicy.
- Poprawiona grafika wyświetlaczy - jest czytelniej, ale nadal nie do końca intuicyjnie. Tak samo z obsługą.
- Klimatyzację nadal obsługuje się na ekranie. W nowej Skodzie Kodiaq rozwiązano to wygodniej.
- Na środkowym tunelu pojawiło się nowe pokrętło. Ma dwie funkcje: podstawową - regulację głośności - i dodatkową, po wciśnięciu - zmianę trybów jazdy. Problem w tym, że ściszając łatwo jest przypadkiem wcisnąć... Ponadto zaraz po lewej od pokrętła jest przycisk start/stop do uruchamiania auta i kierowcy przyzwyczajeni do innych marek (Kia) mogą być zaskoczeni, że pokrętło nie służy do zmiany przełożeń skrzyni biegów (do tego manetka po prawej za kierownicą). Kwestia przyzwyczajenia.
Prowadzenie
- Możliwe do osiągnięcia jest deklarowane przez producenta 6 l PB/100 km.
- Przyspieszenie zgodne z danymi fabrycznymi (9 s od 0 do 100 km/h).
- Adaptacyjne zawieszenie DCC Pro jest niewarte dopłaty 5 800 zł, ponieważ stuka na większych nierównościach (i wygląda na to, że to jego typowa przypadłość, choć pojawiły się już pewne oznaki poprawy w innych testach niektórych modeli VW).
- Systemy wspomagające jazdę są dużo gorsze niż kiedyś i jest to ogólna ocena najnowszych modeli VW. Zbyt agresywnie interweniują, np. bez potrzeby hamują czy korygują tor jazdy, co może powodować niebezpieczne sytuacje na drodze (takie przytrafiły się prowadzącemu). W ogóle wycofano możliwość regulacji czułości systemów - można je tylko wyłączyć, ale wtedy rezygnujemy także z tych, które działają w porządku. Podobnie wygląda to w Skodzie Kodiaq.
- Dobe są matrycowe reflektory.
- W teście Prowadzącego nie sprawdził sie system automatycznego parkowania, ponieważ auto zatrzymało się na niezbyt wysokim podjeździe - typowa przeszkoda dla aut z koncernu VW.
- Wyciszenie wewnątrz dobre.
- Widoczność także.
- Jakość obrazu z kamery cofania przeciętna.
Podsumowanie
- Jest trochę ulepszeń, ale i trochę wad. Oferta rynkowa jest bardzo bogata w tym segmencie i nie trzeba się ograniczać do VW.
- Prowadzący wyraził nadzieję, że systemy wspomagające zyskają być może w przyszłości jakąś aktualizację oprogramowania, co jest prawdopodobne.